Z hlavy na nohy!

Za trochu informací šla bych světa kraj (Kristýna Opletalová)

19.08.2010 21:14

Ve svém minulém článku jsem psala o neúspěšné návštěvě informačního centra tunelu Blanka. Tentokrát se mi podařilo přijít v čase, kdy je centrum otevřeno pro veřejnost. Díky tomu jsem měla tu čest se samotným Františkem Polákem, mluvčím Metrostavu.

Informační centrum se nachází na ulici Milady Horákové, poblíž stadionu Sparta. Tato nevelká budova je ze všech stran obklopena staveništěm.

V malé vstupní hale je k vidění přesný plán tunelu Blanka. Občané se zde mohou informovat o rozsahu celé stavby a její lokaci.

Další místnosti vévodí promítací plátno a dva velké stoly. Centrum totiž navštěvují školáci v rámci exkurzí a projektů. Čeká tu na ně audiovizuální prezentace spolu s projektovou dokumentací. Počet míst k sezení je koncipován pro jednu třídu s větším počtem žáků nebo pro dvě menší třídy. Na zdech visí fotografie ze stavenišť a také počítačem vytvořené modely budoucího tunelu. Třešničkou na dortu je procházka po staveništi s helmami na hlavě. Ti nejodvážnější se mohou vydat do podzemí a vidět tunel zevnitř. Myslím, že, kdo se k něčemu takovému odhodlá, musí mít zálibu v adrenalinových sportech. Prohlídka tunelu, do kterého se již několikrát propadlo velké množství půdy, je totiž podle mého srovnatelná s bungee jumpingem.

Já jsem však centrum nenavštívila v rámci školní exkurze, ale individuálně. Když jsem vešla, u jednoho ze stolů seděl František Polák. S klidem stoika mi nabídl místo k sezení a také něco k pití. Bylo vidět, že na otázky ohledně tunelu je zvyklý a přistupuje k nim bez hněvu a zaujetí.

Moje první otázka směřovala k současnému stavu ražby tunelu. Z důvodu propadu u Brusnice byly zastaveny stavební práce v této oblasti. Chtěla jsem vědět, zda toto pozastavení prací nemůže celý projekt zbrzdit. František Polák mi řekl, že ne a že stavba má momentálně náskok asi dva a půl měsíce. Stejné informace jsou i na webu tunelu Blanka. Nicméně mi přijde zvláštní, že mluvčí Metrostavu mi nejdříve potvrdil, že tunel bude otevřen v roce 2011, a o chvíli později řekl, že to bude až v roce 2012. Vypadá to, že nejen my, ale ani sám Metrostav neví, kdy bude stavba dokončena.

Další otázka se týkala stížnosti Pavla Béma na Metrostav. V médiích jsme se mohli dočíst, že pražský primátor dokonce zvažuje rozvázání smlouvy s Metrostavem. Odborníci se shodují na tom, že jiná firma nemůže zakázku splnit, protože tunel je konstruován pomocí nové a zatím téměř neznámé metody. K tomu se odmítl František Polák vyjádřit. Zdálo se mi, že o záležitostech souvisejících s politikou nechtěl mluvit.

Pokračovala jsem dotazem na jednání výboru UNESCO o vyškrtnutí Prahy ze seznamu chráněných památek. Podle Poláka je to blbost a nesmysl, který mají na svědomí aktivisté. Během posledního jednání v Brazílii na tento problém prý vůbec nepřišla řeč. To potvrzuje např. i tento článek: https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/vybor-unesco-rozhodne-o-rozsireni-seznamu-svetoveho-dedictvi/507233 . V něm není tunel Blanka vůbec zmíněn.

Byla jsem rovněž zvědavá, jaké odpovědi se mi dostane, když se zeptám na přínosy tunelu pro chodce. Dozvěděla jsem se pouze, že „obě strany mají pravdu“. Takže tunel bude asi zároveň zlepšením i zhoršením dopravní situace. Chodci budou nejspíše chodit podchody i obchodní pasáží. Nebo nevím, jak jinak tomu mám rozumět. Každopádně jsem byla ujištěna, že na křižovatce u Prašného mostu bude nový park. To mě nepřekvapilo, neboť plány, které jsou k nalezení na internetu, oplývají až neuvěřitelnou zelení. Neodpustila jsem si skeptickou poznámku, že park tam pravděpodobně nebude ze dne na den, zvláště po vykácení mnoha stromů kvůli stavbě. Mluvčí Metrostavu trval na svém. Nejpozději v roce 2013 se můžu těšit na nové místo k odpočinku.

Poslední, s čím jsem pana Poláka potrápila, byla dostupnost informačního centra pro handicapované občany. Už u vchodu jsem si všimla bezbariérového přístupu. To mě poněkud pobavilo. Letná a její okolí je kvůli stavbě tunelu těžce dostupná i pro zdravé občany. Nedovedu si tedy představit, že by se sem mohl dostat člověk odkázaný na invalidní vozík. Polák sebevědomě prohlásil, že centrum navštívili i vozíčkáři a s dopravou na místo neměli problém.

František Polák odvádí svou práci poměrně dobře. Je klidný a vyrovnaný. Vykazuje ochotu o problémech diskutovat, ale jen do určité míry. Umí věci podat tak, aby zvídavého jedince neurazil. V tomto ohledu návštěva informačního centra naprosto splnila mé očekávání. V některém z následujících roků si ověříme, zda Polák lhal, či nikoliv.

Zpět

Diskusní téma: Za trochu informací šla bych světa kraj (Kristýna Opletalová)

Nebyly nalezeny žádné příspěvky.

Vyhledávání

Naruby! © 2010 Všechna práva vyhrazena.